HISTORIAA

Puhallinyhtye Oktaavi 50 vuotta

Kirjoittanut Tero Pyylampi vuonna 2017

Nokialaisen puhallinmusiikin historiaa

Suomessa 50-vuotias puhallinorkesteri kuuluu nuorten joukkoon. Jotta ei näytetä ihan untuvikoilta, niin on syytä sanoa pari sanaa nokialaisen puhallinmusiikin historiasta. Se alkaa Nokian työväenyhdistyksen soittokunnasta, joka perustettiin vuonna 1895 heti työväenyhdistyksen perustamisen aikoihin. Orkesteri esiintyi mm. työväen juhlissa ulkomaita myöten ainakin Ruotsissa ja Norjassa. Vuonna 1930 perustettiin Suomen Gummitehdas Oy:n soittokunta. Gummitehtaan orkesteri voitti mm. Hollannissa amatööriorkesterien kansainvälisen kilpailun kultamitalin ja teki levytyksiä 1940-luvun lopulla. Näitä levytyksiä on juuri tänä vuonna löytynyt erään mökin ullakolta ja niitä on digitoitu nykyaikaiseen formaattiin. Levyt olivat kuunneltavissa Nokian taidetalolla Kasvun aikaa -näyttelyssä kesän aikana. Toivotaan, että näitä saataisiin jollakin tavalla laajemmaltakin kuultaviin. Orkesteri toimi vuoteen 1953 asti. Tehdas oli maksanut soittajille palkkaa harjoitusajoista mutta silloisen johtajan Väinö Huuhkan kuollessa palkanmaksu kuitenkin loppui, jolloin useat soittajat siirtyivät työväenyhdistyksen soittokuntaan. Työväenyhdistyksen soittokunnan taival jatkui vuoteen 1967, josta alkaa Puhallinyhtye Oktaavin historia.

Gummitehtaan orkesteri marssilla Nokialla.

Oktaavin historiaa

Puhallinyhtye Oktaavin perusti yhdistys nimeltään Nokian musiikinystävät ry (nyk. Nokian puhallinmusiikki ry) ja Oktaaviin siirtyi puolestaan paljon työväenyhdistyksen soittokunnan soittajia. Orkesteri on ollut alusta alkaen edeltäjistään poiketen riippumaton, joten sillä oli mahdollisuus ja vapaus esiintyä sielläkin mihin edeltäjillä ei taustoistaan johtuen ollut pääsyä.

Vanhin arkistoista löytynyt vuosikokouksen pöytäkirja on päivätty 27.1.1969. Tällöin soittokunnan puheenjohtajaksi on valittu Antti Lindström ja johtokuntaan lisäksi Rauno Räntilä, Antti Lindström ja Pentti Paavola. Soittokunnan johtajaksi on valittu Niilo Hurmalainen ja varajohtajaksi Pentti Paavola. Kalustonhoitajaksi on valittu Timo Lindgren. Muita asioita ei ollut. Mainittakoon, että pöytäkirjan ovat tarkastaneet vasta 9.2.1970 Paavo Kauppinen ja Sulo Kainulainen. Tilinpäätös vuodelta 1968 osoittaa menoja olleen 5665,80 mk ja tuloja 5952,05 mk. Alkuaikoina orkesterilla oli vuodessa esiintymisiä 10-25, jotta tarvetta soittokunnalle näyttää olleen runsaasti.

Aina eivät esiintymiset suju suunnitellusti. Ulkosoittojen realisoituneesta riskistä löytyy maininta toimintakertomuksesta vuodelta -74:

“Nokia-seura järjesti viime kesänä ns. “pikkuhinttaloita”, missä nokialaiset eri musiikkiryhmät esiintyivät. Oktaavin vuoro oli kesäkuussa tosi rankkasateen myötäilemänä. Mutta olipa sateesta huolimatta paikalle kerrynyt jopa kaksi kuulijaa.”

Historia toistaa itseään, sillä samaisessa paikassa Hinttalan kotiseututalolla pari vuotta sitten soitimme sateesta johtuen ahtaassa tuvassa ja yleisön pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Toinen sääyllätys on joulun alta vuodelta 1973, jolloin Nokian Pyryn järjestämän pukkiparaatin soitto oli jouduttu perumaan liki 30 asteen pakkasen takia.

Vuonna 1981 Oktaavi koki harjoitustilakriisin, kun Nokia Oy päätti ottaa Kerholassa olleet orkesterin tilat omaan käyttöönsä. Uudet tilat löytyivät kuitenkin melko pian keskustan päiväkodin tiloista, jotka talkoovoimin laitettiin soittokuntoon. Päiväkodilla pysyttiinkin vuoteen 1996, josta lähtien harjoituksia on pidetty Viholan koulun kellaritiloissa.

Pääosin toiminta on ollut tyypillistä orkesteritoimintaa: harjoituksia, esiintymisiä ja raha-anomusten laatimista. Nuoteista, soittimista ja välillä myös soittajista on ollut pulaa.

Orkesteria ovat johtaneet Pentti Paavola, Antti Lindström, Niilo Hurmalainen, Hannu Lehtonen, Jorma Salmela ja vuodesta 2006 alkaen dir. mus Raimo Hilden.

Oktaavin 20-vuotisjuhlista

Puhallinyhtye Oktaavi tänään

Oktaavi on vireä harrasteorkesteri ja toimii harrastajien ehdoilla. Huumorilla ja hauskanpidolla on suuri merkitys orkesterin elämässä, tosin joskus ennen suuria konsertteja on havaittavissa pientä pinnan kiristymistä. Oktaaviin kuuluu tällä hetkellä n. 25 vakituista soittajaa + tarpeen vaatiessa käytetään avustajia. Soittajien keski-ikä on n. 64. Soittajien rakkaudesta puhallinmusiikkiin kertoo se, että useat toimivat Oktaavin lisäksi myös muissa pirkanmaalaisissa kokoonpanoissa.

Orkesterille vuoden kohokohtia ovat olleet omat konserttimme, joita on pidetty joka syksy jo vuosien ajan ja parina viime vuotena myös keväisin. Konserttien ohjelmistot sisältävät yleensä musikaalisikermiä, ikivihreitä, soolokappaleita ja välillä vähän haastavampiakin teoksia, jotka ovat aiheuttaneet harjoituskaudella harmaita hiuksia niin kapellimestarille kuin soittajillekin. Nuotit ja soitto ovat kohdanneet toisensa kuitenkin viimeistään pari harjoitusta ennen konserttia. Konserteissa on usein ollut mukana myös laulusolisteja, jotka ovat esittäneet Oktaavin säestyksellä lähinnä kaikkien tuntemia ikivihreitä. Viimeisimpinä solisteinamme ovat olleet Jari Välimäki, Minna Pinola ja Jari Pekkinen.

Viime kevään konserttimme teemana oli Suomi 100 - Nokia 80. Suomi 100 lienee ilmeinen, mutta myös kotikaupunkimme Nokia täytti pyöreitä tänä vuonna. Niinpä konserttiohjelmisto sisälsi pelkästään kotimaista musiikkia. Jälkimmäinen Nokialle omistettu konsertinpuolisko sisälsi kokonaan ainakin jollakin tavalla Nokiaan liittyvää musiikkia esimerkiksi Nokialla vaikuttaneiden säveltäjien tuotantoa. Yhteistyötä tehdään Nokian kaupungin kulttuuritoimen kanssa, jonka myötävaikutuksella olemme vuosittain pitäneet konsertteja Nokian Poutunpuistossa ja Hinttalan kotiseututalolla. Nokialla perinteisiin kuuluu myös eri työväenyhdistysten vappujuhlat, joissa olemme olleet vakiesiintyjä jo todennäköisesti Oktaavin perustamisesta lähtien ja varmasti edeltäjämme ennen sitä. Kunnon torvisoitto kuuluu oleellisesti vappuun! Nokian lisäksi olemme viime vuosina esiintyneet useasti mm. Lempäälän mummonkammarissa ja Mouhijärven kirjastossa.

Erittäin tärkeä osa Oktaavin toimintaa on koulukonsertit. Maininta koulukonsertista soitinesittelyineen Kankaantaan ja Koskenmäen kansakouluilla löytyy jo vuoden 1973 toimintakertomuksesta, joten kyse on vanhasta perinteestä. Viime vuosina koulukonsertteja on pidetty kaksi vuodessa: toinen keväällä ja toinen joulun alla. Muutaman viime vuoden aikana olemme päässeet esiintymään Nokian jokaisen koulun oppilaille ja kierros onkin alkamassa alusta. Koulukonsertteihin kuuluu tärkeänä osana soitinesittelyt ja viimeisissä konserteissa myös oppilaat ovat päässeet osallistumaan soittaen rytmisoittimia ja jopa johtamaan orkesteria!

Oktaavin esiintymisiin kuuluu oleellisena osana soittamisen lisäksi myös verbaalinen yleisön viihdyttäminen. Johtajamme Raimo Hilden pitää juonnoillaan ja repliikeillään yleisön suupielet hymyssä, olkoon kuulijakunta sitten koululaisia, vanhuksia tai jotakin siltä väliltä!

Syksyn konserttimme 29.10.2017 olemme pyhittäneet itsellemme. Konsertin teemana on siis Puhallinyhtye Oktaavi 50 vuotta. Luvassa on monipuolinen kattaus koti- ja ulkomaista musiikkia gladiaattorien saapumisesta romanssiin asti.

Loppusanoiksi nostan pari Oktaavin taustayhdistyksen vuosikokousten toimintakertomuksista löytynyttä lausahdusta. Vuoden 1977 kertomuksen laatija on lausunut nämä viisaat sanat:

“Joskus on tuntunut siltä, että puhallinorkesteria Nokialla ei tarvita, nykyisin lisääntynyt pop-tarjonta ja työväenliikkeeseen kuuluva perinteinen aatteellinen laulanta on vienyt pohjaa ennen -39 tapahtuneen työväentalon palon aikaisen, miltei välttämättömän torvimusiikin osuudesta iltamien vietosta. Näiden 11. vuoden kuluessa on kuitenkin selvästi osoittautunut oikeaksi käsitys, että torvimusiikki ei elä renessanssiaan minkään ajan virtausten mukana, vaan että suomalainen juhlaperinne ollakseen täysipainoista, vaatii torvisoittokunnan mukanaolon.”

Vuoden 1972 toimintakertomuksessa Oktaavin ollessa 5 v. mainitaan että: ”Ikä ei siis ole vielä kovin korkea, joten vanhuuden kalkkeutumisesta ei vielä vuosikymmeniin ole vaaraa”. Luulenpa että kirjoitan saman tekstin vuoden 2017 toimintakertomukseen.

Puhallinyhtye Oktaavi 50-vuotisjuhlakonsertin jälkeen